Mengapa Ia Menjadi Milikku






Dia berikan padamu
Katanya padaku
Yang Pantas diberi
Sesuatu yang kita sayangi

Yang disayang menjadi milikmu
Pula jadi kesayanganmu
Masa berlalu
Kini yang disayang itu pula jadi milikku
Buat sahabatku Akhi
Terima kasih atas pemberian ini
Beri makna yang besar dalam kehidupan kami
Menjadi tatapan harian dan pedoman  hidup ini


Akan kubicarakan pada anak-anak saat ia mengenal sebuah kehidupan, bahawa kitab yang dinamakan al-Quran itu, kitab yang agung, tiada sebanding dan dapat dibanding, akan kuajarkan mereka bahawa kitab suci ini dibaca bukan sekadar mencari barakah tetapi kebarkahan akan muncul saat kita mengikuti dan mengamalkannya, bukan juga sekadar dihias indah dan dipojokkan di satu sudut, tetapi al-Quran menjadi hiasan bagi diri manusia itu sendiri, bukan juga hanya sekadar di baca saat menghadapi kematian bagi mendapatkan rahmat dari-Nya, tetapi Allah turunkan al-Quran sebagai rahmat kepada manusia keseluruhannya.

Betapa kasih-Nya Allah, betapa luasnya rahmah-Nya sehingga tidak dijadikan manusia ini tanpa pedoman.


Wahai anak-anakku…

Biar bertatih dan berat di awal mempelajarinya, tetapi diakhir ia memberi manfaat dalam kehidupanmu. Begitulah dengan kehidupan  yang akan kita tempuhi, setiap yang sukar Allah janjikan kemudahan, ini bermakna setiap yang susah akan mendapat kesenangan dan kemanisan akan dirasai bagi orang yang pernah mengalami kesukaran di awal. Begitu juga dalam pencarian ilmu, Ilmu itu perlu dipelajari, perlu ditekuni, bahkan kerana mencari ilmu para ulama dahulu sanggup berhijrah meninggalkan keluarga sepertinya Imam al-Shafi’i keluar mengembara mencari ilmu. ….Ilmu yang bermanfaat akan member manfaat kepada orang lain.

Wahai anak-anakku…

Ketahuilah Allah turunkan al-Quran untuk memberi petunjuk kepada hamba-Nya, yang daripada tidak tahu apa-apa kepada tahu,  Ia mengeluar manusia daripada   kegelapan kepada cahaya, berpedomanlah dengan al-Quran kerana ia akan menyinarkan kehidupan kita. Al-Quran iru membimbing kita ke jalan redha dan selamat. Mari kita mengingati pesan Nabi kita, Muhammad S.A.W . yang mafhumnya,:" Aku tinggalkan 2 perkara yang jika kamu berpegang kepada keduanya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu Al -Quran dan sunnahku. "

Wahai Buah hati kami….

Janji Allah benar, Allah mengangkat dan memuliakan orang yang suka membaca al-Quran seperti mana sabdanya Rasulullah SAW yang bermaksud: “Orang yang paling baik  antara kalian ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarkannya kepada orang lain.” (Hadis riwayat Bukhari, Abu Daud, Tirmidzi).  Betapa ruginya orang yang tidak mahu belajar al-Quran.

Al Quran merupakan mukjizat teragung Nabi Muhammad S.A.W yang menjadi panduan kita  selagi mana kita berpegang teguh dengannnya. Jangan biarkan dirimu kosong,   basahi lidah dengan menyebut kalimah suci itu, moga-moga apa yang kita baca, kita fahami dan kita hayati menjadi amalan dalam hidup kita. 

Mari kita doa bersama-sama…
Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang Maha berkuasa, kami bersyukur kehadrat-Mu yang telah mengurniakan kami rahmat dan nikmat hidup berkeluarga sehingga kami dapat meneruskan tanggungjawab kami sebagai hamba-Mu..

Justeru kami pohon kehadrat-Mu ya Allah, tetapkanlah iman kami, tingkatkanlah amal kami, murahkanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat,  tanamkanlah kecintaan kami kepada kitab suci-Mu, Pedomanilah kami, bimbinglah, suburkanlah jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah kami ke jalan yang Engkau redhai, lindungilah kami daripada ujian-Mu yang berat, berkatilah hidup kami.

“Ya ALLAH Ya Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami dari isteri  dan anak cucu kami yang menyenangkan kami dan jadikanlah kami sebagai ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Amin.

Daripada Abdillah bin Mas‘ud Radhiyallahu ‘Anhu beliau berkata :
“Sesungguhnya al-Qur’an ini penolong yang diperkenankan syafaatnya.
Sesiapa yang mengikutinya ia akan membawa ke dalam syurga dan
sesiapa yang meninggalkannya atau berpaling daripadanya –
atau menggunakan kalimat yang seumpamanya
 nescaya ia akan dicampakkan batang tubuhnya masuk ke neraka.”








         

Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Buat Si Pencuri

AYAT-AYAT CINTA

Rindu