Idea Membuat Ice Cream

Ni panggilan manja untuk Cik Ni, adik aku yang bekerja di Putrajaya. "Gih teman Kak Ja beli bare, kakak nak jual esok di sekolah dio, ajaklah We mung gi sekali," Kataku. Dipendekkan cerita tiba di pasaraya, aku terfikir-fikir nak beli apa yang sesuai untuk dijual pada budak-budah sekolah, Ops, sambil bercakap-cakap dengan Cik Ni, aku bagitau dia nak buat trife atau dadih, atau ice cream panjang. Kata dia, "Ha...apa kata, kak ja buatlah ice cream dalam bekas, boleh jual jugak, laku..... ". kami pun mula membeli barang untuk membuat ice cream disamping barang lain, tiba di bahagian jualan biskut.

"Kalu beli oreo ni, sedap jugak, boleh make dengan ice cream" Kata suami Cik Ni yang anak-anak panggil dengan Uncle Wan. Aku pun apalagi berkira-kiralah nak masukkan itu dan ini, benda tak jadi lagi, tapi mujur sempat berfikir balik, kalu tak jadi macam mana? Keesokannya ice cream ku menjadi tapi x berapa gebu, walau macam manapun, dia tetap habis.

Hari ini, Amina minta lagi supaya dibuatkan ice cream untuknya, bila dia melihat biskut dalam tin. Resepinya, macam mana yer, aku pun teringat pak Google. aku search dan dapatlah beberapa resepi, tapi aku olah balik seperti yang berikut, orang kata cuba-cuba tapi hasilnyer ok.

Resepi Ice Cream Coklat Vanilla

I tin susu Cair
1 biji telur
1 sudu besar ovelatte
2 sudu susu powder
5 sudu besar susu pekat (lebih kurang)
1 -2 sudu vanilla
Sedikit air ( x masukkan pun tak per)

Semua bahan tu di putar menggunakan mixer hingga kembang dalam lebih kurang 7 minit.
Masukkan dalam peti sejuk beku dan tunggu hingga kelihatan beku dan seterusnya boleh dihidangkan. Kalau nak sedap macam Uncle Wan cakap boleh masukkan dalam resepi biskut oreo yang dihancurkan dan taburlah dalam ice cream sebelum di masukkan dalam peti ais.

Selamat Mencuba.






Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Buat Si Pencuri

AYAT-AYAT CINTA

Rindu