Tambah Pengetahuan Mantapkan Akidah

“Umpama kudis bernanah di badan, jika tidak diubati akan merebak ke bahagian lain,” begitulah juga dengan ketohoran ilmu, jika tidak berpengetahuan akan menjadi punca kerosakan diri dan masyarakat. Persoalan akidah merupakan inti sari utama dan tunjang terpenting yang terkandung dalam ajaran Islam. Bermula dengan pengertian kalimah tayyibah, yang membuka pintu hati seseorang menerima Islam sebagai cara hidup, sekali gus membawa seseorang yakin tentang rukun iman dan rukun Islam sebagai dasar dalam beragama.
Fitrah beragama sebenarnya telah wujud dalam diri manusia sejak azali lagi sebagaimana kisah Nabi Ibrahim AS bersama kaumnya yang mencari Tuhan sehingga baginda berjaya menemui-Nya melalui pertunjuk Ilahi. Dengan anugerah akal sebagai salah satu instrumen untuk mencari kebenaran berdasarkan wahyu Ilahi sudah tentunya manusia dapat membongkar rahsia kejadian alam dan mengetahui betapa Allah Maha Berkuasa dan menyedari hakikat kejadian manusia sebagai hamba-Nya. Semakin yakin, semakin teguh, semakin mantap akidah umat Islam.
Umat Islam akan mencintai Allah dan rasul-Nya dengan penuh keikhlasan dan sepenuh jiwa. Cinta yang suci akan membawa ketaatan, kepatuhan dan keimanan kepada Allah SWT, Rasul dan nabi; percaya, yakin dan beriman kepada malaikat, kitab-kitab yang diturunkan, hari akhirat dan qadha’ dan qadhar Allah SWT. Akidah Islam jika dihayati dan diamalkan secara istiqamah akan menjadi mantap dan dapat melahirkan insan yang beriman, beramal soleh, bertakwa dan berakhlak mulia.
Akhirnya, di sebalik akidah yang mantap manusia dapat membezakan antara batas-batas iman dan kufur. Perkara-perkara yang khurafat, syirik dan ajaran sesat serta gejala murtad dapat dihindari. Justeru asas-asas akidah wajib dipelajari, difahami, dihayati dan diamalkan oleh umat Islam dalam kehidupan seharian.

Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Buat Si Pencuri

AYAT-AYAT CINTA

Rindu