Ibu saya

Sejak kecil tiada orang lain dimata saya, abah dan emak tempat saya bermanja dan merekalah yang mengenalkan saya dengan kehidupan ini. Saya melihat setiap sudut gerak geri mereka dalam kehidupan saya. Ketika saya pandai menulis dan meluah isi hati, kertas putih menjadi sasaran contengan saya. Saya berbangga bila saya dapat mengenal huruf, menulis dan melukis. Hasil tulisan saya saya tunjukkan pada abah dan emak, mereka pernah menegur saya kenapa nombor 5 saya terbalik, tetapi itu tidak mematahkan semangat saya, saya berjaya menjadi penulis walaupun hasil"tidak sepertinya" Saya suka juga berangan-angan, angan-angan saya akan saya lahirkan melalui percakapan saya tanpa saya sedar, ternyata perangai saya itu diwarisi oleh anak sulung saya..Kadang-kadang sambil berangan, saya melakonkan watak yang saya angan-angankan....ternyata hari ini, angan-angan saya tidak satu pun menjadi. Saya ketawa sendiri. Pada anak saya yang mewarisi perangai saya berpada-padalah dalam berangan. Tetapi apa yang positifnya saya melihat ia membentuk sikap yang kreatif dan tidak mustahil apa yang diangan-angankan menjadi kenyataan bila kita ada kesungguhan untuk menjadikannya satu realiti.

Bila kawan-kawan bertanya saya, siapa yang paling cantik, bijak, dan sebagainya. Tentulah hanya Ibu dihati saya lalu saya katakan:

Ibu saya seorang yang cantik.
Dia cantik di mata saya.

Ibu saya seorang yang bijak
Dia bijak dalam mendidik saya

Ibu saya seorang yang penyabar
Dia sabar dalam menjaga saya

Ibu saya pandai melukis
Dia lukis sebuah rumah untuk saya


Ibu saya umpama….
…Bidadari
…Pendidik
...Pengasuh
…Pelukis

Saya sayang Ibu saya

Awak tahu kenapa?

Dia sa…yang…kan saya…

Hari ini, jika bertanya pada anak-anak, jawapan mereka mama sayalah yang paling cantik. saya tergelak sendiri. Begitu besarnya pengaruh ibu bapa terhadap anak-anak. Jika ditanya tentang bapa mereka...tunggu selanjutnya.

Comments

Popular posts from this blog

Nasihat Buat Si Pencuri

AYAT-AYAT CINTA

Rindu